Jeste li čuli za MOL-ov "Nagy szél"?

Jeste li čuli za MOL-ov


Među najprestižnije fakultete strojarstva na svijetu svakako spada i budimpeštanski strojarski fakultet - BME Gépészmérnöki Kar - Budapesti. S toga ne čudi da je ovaj inženjerski pothvat napravljen upravo u Mađarskoj, za mađarski MOL. Riječ je o specijalističkom turboreaktivnom stroju za gašenje požara bušotina nafte, izgrađenom 1988. godine, na oklopnom kućištu tenka T-34, na koga su montirana dva mlazna motora MIG-21. Izvorna ideja ipak pripada rusima koji su mlazne motore često koristili u neobične svrhe, pa i za čišćenje poletno - sletne staze na aerodromima, doduše s nešto slabijim motorom MIG-a 15.
 
Izvor fotografije: http://www.vezess.hu/vezetunk/2013/11/13/magyar-fejlesztes-ami-rendet-vag/ 
 
 
Ovaj MOL-ov vatrogasni ponos dug je 7,2 metra, širine 3,4 metra, visine 3,9 metara, a težak je 42 tone. Na svaki motor spojene su po tri vatrogasne cijevi koje "Nagy szél" ili "Veliki vjetar", kako mu ime glasi u prijevodu, opskrbljuju s 30.000 litara vode u minuti. Njegova prva misija bila je gašenje naftnih bušotina u Kuvajtu, koje je u povlačenju nakon "Zaljevskog rata" zapalila iračka vojska.
Ovim vatrogasnim čudom upravljaju iskusni naftni inženjeri i dio je tima za zaštitu od "požara bušotina".
 
 
Foto: Kovács Janka
 
Brojni su razlozi zbog kojih dolazi do požara naftnih bušotina, a oni spadaju u red zahtjevnijih požara za gašenje. U pravilu problem stvara velika količina goriva koje pod pritiskom suklja iz bušotine. Za gašenje požara na bušotini uglavnom se koristi eksploziv, poput dinamita, čiji udarni val pri eksploziji "otpuhuje" plamen i kisik od bušotine (tako gasimo i svijeće, zar ne?). Nakon što je plamen ugašen, preostaje zatvoriti bušotinu da se sprječi daljnje istjecanje goriva i potpuno otkloni opasnost od ponovnog paljenja. Kako se to radi, to je druga priča. "Veliki vjetar" požar naftne bušotine gasi na principu plasiranja vodenog aerosola u podnožje plamena na bušotini. Velike količine vode tlače se na sam izlaz ispušnih plinova mlaznih motora usmjerenih na podnožje plamena. Ova se metoda pokazala izuzetno uspješnom u gašenju požara bušotina u Kuvajtu. O tome je IMAX snimio i dokumentarac kojeg možete pogledati u nastavku.
 
 
 
 
 
.........................................................................................................................
Izvor: Wikipedija - https://hu.wikipedia.org/wiki/Big_Windhttps://hu.wikipedia.org/wiki/Big_Wind
 - https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_well_fire
T-portal - https://www.tportal.hr/biznis/clanak/najmocnije-svjetsko-vatrogasno-vozilo-20170913
Izvor naslovne fotografije: US Air Force - https://en.wikipedia.org/wiki/Kuwaiti_oil_fires

Glasilo

Glasilo
“Nazovi 193” strukovni list primorsko-goranskih vatrogasaca. ...

12. međunarodna utrka vatrogasaca u Malom Lošinju

12. međunarodna utrka vatrogasaca u Malom Lošinju
Mali Lošinj će 8. listopada 2022. biti u znaku vatrogasaca sportaša. Ne propustite ovaj događaj! ...

Novi provedbeni propisi Zakona o vatrogastvu

Novi provedbeni propisi Zakona o vatrogastvu
Informacijski sustav Hrvatske vatrogasne zajednice; Područje primjene i novi pravilnik NN 80/2021 - ...

Akcija "Za Hrvatsku bez pasa na lancu"

Akcija
Hrvatska vatrogasna zajednica podržava inicijativu za promjenom zakonske regulative koja će omogućiti psima dostojanstveniji život, kakav i zaslužuju ...

Novi natječaj i nova prilika za gradnju i/ili opremanje vatrogasnih domova

Novi natječaj i nova prilika za gradnju i/ili opremanje vatrogasnih domova
7.4.1 „ULAGANJA U POKRETANJE, POBOLJŠANJE ILI PROŠIRENJE LOKALNIH TEMELJNIH USLUGA ZA RURALNO STANOVNIŠTVO, UKLJUČUJUĆI SLOBODNO VRIJEME I KULTURNE AKTIVNOSTI T ...

Ova stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Za nastavak korištenja web stranice kliknite na "Slažem se". Postavke kolačića mogu se konfigurirati u vašem web pregledniku, a više informacija potražite ovdje. Slažem se