Na današnji dan, 24. ožujka 1999.

Na današnji dan, 24. ožujka 1999.


 
 
 
 
 
 
 
 
Jedna od najvećih cestovnih tragedija u europskoj povijesti započela je malo prije jedanaest ujutro na današnji dan 1999. kada je na belgijskom tegljaču koji je prevozio 12 tona brašna i devet tona margarina izbio požar. Vozač Gilbert Degrave uočio je bijeli dim koji se pojavio na njegovom kamionu. Zaustavio se i iskočio iz kamiona s namjerom da ugasi vatru na kamionu. Za razliku od šesnaest ranijih slučajeva kada su vozači sami uspijevali zaustaviti požar, u ovom slučaju vatra se prebrzo širila, a zapaljivost tereta, prije svega margarina, dodatno je pogoršala situaciju. Gusti dim brzo se širio tunelom, a neusklađenost talijanske i francuske službe, svake odgovorne za nadzor pola tunela, doprinijela je kaosu i katastrofi koja je uslijedila. Neki od vozača i putnika koji su se zatekli u više od jedanaest kilometara dugačkom tunelu uspjeli su se izvući, što okretanjem automobila, što pješice. Dio vozača automobila i vozači kamiona koji ih zbog malog prostora ih mogli okrenuti, slijedili su propisana pravila i ostali su u svojim automobilima čekajući vatrogasce. Nažalost, nisu je dočekali. Požar se brzo širio tunelom i gorjet će bez prestanka čak pedeset i tri sata. Gusti dim i iznimno visoke temperature od oko 1000 Celzijevih stupnjeva tog su jutra odnijeli čak trideset i devet života. 
 

Kratko nakon dojave požara, dva vatrogasna vozila iz Chamonixa ušla su u tunel. Međutim, visoka temperatura rastalila je elektroinstalaciju tunela koji se našao u potpunom mraku; gusti dim i napuštena vozila zapriječili su prolaz vatrogasnim vozilima, a vatrogasci su bili prisiljeni skloniti se u dva protupožarna odjeljka (dva prostora ugrađena u tijelu tunela koji su izgrađeni duž tunela na svakih 600 metara). Sklupčani iza protupožarnih vrata, mogli su čuti burno izgaranje gorive mase i eksplozije guma napuštenih vozila. Spašeni su nakon pet sati kad je treća vatrogasna ekipa do njih stigla preko ventilacijske cijevi; od 15 vatrogasaca koji su bili zarobljeni, 14 su pronađeni u teškom stanju, a njihov je zapovjednik ubrzo umro u bolnici.

Osnovni podaci o tunelu u vrijeme požara (1999.)

Mjesto:  Između Courmayeura, Italije i Chamonixa, Francuska
 
Vrsta gradnje:  Ojačani beton
 
Mjere protupožarne zaštite: Osnovne. Nema sprinkler instalacije.
 Svakih 100 metara tunela jedan javljač požara i dva protupožarna S aparata.
 Svakih 150 metara hidrantski priključak.
 Instaliran sustav za otkrivanje požara i uzbunjivanje.
 Na svakih 600 metara postavljena protupožarna skloništa pod pritiskom (ukupno 18) s   dvosatnom otpornošću na požar.
 Dva kontrolna centra za nadzor tunela (na svakom ulazu jedan) i vatrogasna postrojba na   ulazu s francuske strane tunela.
 Prometna signalizacija svakih 1,2 km
 
Funkcija:  Cestovni tunel
 
Dimenzije:  Širina = 8,6 m; duljina = 11,6 km
 
 
   
 
 
Tehnički podaci o tunelu nakon temeljite obnove (2002.)
 

- U zidove tunela ugrađena je vatrootporna obloga izrađena od nehrđajućeg čelika
- Betonska skloništa postavljena na svakih 300 metara (ukupno 37) opremljenih protupožarnim vratima pod pritiskom 
   i povezana sa sigurnosnim koridorom koji se proteže cijelom duljinom tunela
- Na svakih 100 postavljeni odušnici dima
- Na oba ulaza tunela postavljeni senzori topline za otkrivanje pregrijanih elemenata vozila
- Tri kontrolna centra s dodatnim središnjim nadzorom sigurnosti i vatrogasnim timom
- Veći broj napredne prometne signalizacije
 
 

Junak tragičnog požara u Mont Blancu
 
Talijanski zaštitar Pierlucio Tinazzi zaslužan je za spašenih dvanaest osoba. Poginuo je pomažući ljudima koji su bježali prema izlazu. Pierlucio Tinazzi se nalazio na talijanskoj strani tunela u trenutku kad su hitne službe zbog gustog dima i visoke temperature odustale od pokušaja da dođu do mjesta požara. Tinazzi se opremio aparatom za disanje i sjeo na svoj motocikl BMW K75. U gotovo jednosatnom naporu spašavanja unesrećenih, Tinazzi je na izmaku snaga u sigurnosno sklonište ugurao vozača belgijskog  kamiona, Gilberta Degravea, nakon čega se srušio i umro. Na ulazu u tunel s talijanske strane postavljena je spomen ploča u njegovu čast.

 
 
 
Objavljeno, 24. ožujka 2018.
 

Izvori podataka:
 
- http://autoportal.hr/clanak/dogodilo_se_na_danashnji_dan_24_3
- https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Blanc_Tunnel
- http://www.mace.manchester.ac.uk/project/research/structures/strucfire/CaseStudy/HistoricFires/InfrastructuralFires/mont.htm

Spaljivanje biljnih ostataka loša je navika i prijetnja sigurnosti...

Spaljivanje biljnih ostataka loša je navika i prijetnja sigurnosti...
...ali i zdravlju. Emisije plinova nastalih spaljivanjem ozbiljno onečišćuju zrak i povećavaju zdravstvene rizike ...

Važna informacija u vezi loženja vatre na otvorenom prostoru!

Važna informacija u vezi loženja vatre na otvorenom prostoru!
Loženje vatre na otvorenom prostoru regulirano je Odlukom o loženju vatre. Informirajte se o uvjetima ...

Glasilo

Glasilo
“Nazovi 193” strukovni list primorsko-goranskih vatrogasaca. ...

Heroji u blizini

Heroji u blizini
Heroes Nearby - inovativni sustav za sigurnost i pomoć u zajednici koji vatrogasnu zajednicu vidi kao svoje prirodne partnere ...

Trend puštanja lampiona u zrak nije baš bezazlena aktivnost

Trend puštanja lampiona u zrak nije baš bezazlena aktivnost
Portal Vatrogastvo.hr ukazuje na nedostatak svijesti o požarnim opasnostima u lokalnoj zajednici ...

Javnoj vatrogasnoj postrojbi Opatija Nagrada Grada Opatije

Javnoj vatrogasnoj postrojbi Opatija Nagrada Grada Opatije
Grad Opatija u povodu Dana Grada, odao priznanje svojim vatrogascima ...

Ova stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Za nastavak korištenja web stranice kliknite na "Slažem se". Postavke kolačića mogu se konfigurirati u vašem web pregledniku, a više informacija potražite ovdje. Slažem se