Na današnji dan, 24. ožujka 1999.

Na današnji dan, 24. ožujka 1999.


 
 
 
 
 
 
 
 
Jedna od najvećih cestovnih tragedija u europskoj povijesti započela je malo prije jedanaest ujutro na današnji dan 1999. kada je na belgijskom tegljaču koji je prevozio 12 tona brašna i devet tona margarina izbio požar. Vozač Gilbert Degrave uočio je bijeli dim koji se pojavio na njegovom kamionu. Zaustavio se i iskočio iz kamiona s namjerom da ugasi vatru na kamionu. Za razliku od šesnaest ranijih slučajeva kada su vozači sami uspijevali zaustaviti požar, u ovom slučaju vatra se prebrzo širila, a zapaljivost tereta, prije svega margarina, dodatno je pogoršala situaciju. Gusti dim brzo se širio tunelom, a neusklađenost talijanske i francuske službe, svake odgovorne za nadzor pola tunela, doprinijela je kaosu i katastrofi koja je uslijedila. Neki od vozača i putnika koji su se zatekli u više od jedanaest kilometara dugačkom tunelu uspjeli su se izvući, što okretanjem automobila, što pješice. Dio vozača automobila i vozači kamiona koji ih zbog malog prostora ih mogli okrenuti, slijedili su propisana pravila i ostali su u svojim automobilima čekajući vatrogasce. Nažalost, nisu je dočekali. Požar se brzo širio tunelom i gorjet će bez prestanka čak pedeset i tri sata. Gusti dim i iznimno visoke temperature od oko 1000 Celzijevih stupnjeva tog su jutra odnijeli čak trideset i devet života. 
 

Kratko nakon dojave požara, dva vatrogasna vozila iz Chamonixa ušla su u tunel. Međutim, visoka temperatura rastalila je elektroinstalaciju tunela koji se našao u potpunom mraku; gusti dim i napuštena vozila zapriječili su prolaz vatrogasnim vozilima, a vatrogasci su bili prisiljeni skloniti se u dva protupožarna odjeljka (dva prostora ugrađena u tijelu tunela koji su izgrađeni duž tunela na svakih 600 metara). Sklupčani iza protupožarnih vrata, mogli su čuti burno izgaranje gorive mase i eksplozije guma napuštenih vozila. Spašeni su nakon pet sati kad je treća vatrogasna ekipa do njih stigla preko ventilacijske cijevi; od 15 vatrogasaca koji su bili zarobljeni, 14 su pronađeni u teškom stanju, a njihov je zapovjednik ubrzo umro u bolnici.

Osnovni podaci o tunelu u vrijeme požara (1999.)

Mjesto:  Između Courmayeura, Italije i Chamonixa, Francuska
 
Vrsta gradnje:  Ojačani beton
 
Mjere protupožarne zaštite: Osnovne. Nema sprinkler instalacije.
 Svakih 100 metara tunela jedan javljač požara i dva protupožarna S aparata.
 Svakih 150 metara hidrantski priključak.
 Instaliran sustav za otkrivanje požara i uzbunjivanje.
 Na svakih 600 metara postavljena protupožarna skloništa pod pritiskom (ukupno 18) s   dvosatnom otpornošću na požar.
 Dva kontrolna centra za nadzor tunela (na svakom ulazu jedan) i vatrogasna postrojba na   ulazu s francuske strane tunela.
 Prometna signalizacija svakih 1,2 km
 
Funkcija:  Cestovni tunel
 
Dimenzije:  Širina = 8,6 m; duljina = 11,6 km
 
 
   
 
 
Tehnički podaci o tunelu nakon temeljite obnove (2002.)
 

- U zidove tunela ugrađena je vatrootporna obloga izrađena od nehrđajućeg čelika
- Betonska skloništa postavljena na svakih 300 metara (ukupno 37) opremljenih protupožarnim vratima pod pritiskom 
   i povezana sa sigurnosnim koridorom koji se proteže cijelom duljinom tunela
- Na svakih 100 postavljeni odušnici dima
- Na oba ulaza tunela postavljeni senzori topline za otkrivanje pregrijanih elemenata vozila
- Tri kontrolna centra s dodatnim središnjim nadzorom sigurnosti i vatrogasnim timom
- Veći broj napredne prometne signalizacije
 
 

Junak tragičnog požara u Mont Blancu
 
Talijanski zaštitar Pierlucio Tinazzi zaslužan je za spašenih dvanaest osoba. Poginuo je pomažući ljudima koji su bježali prema izlazu. Pierlucio Tinazzi se nalazio na talijanskoj strani tunela u trenutku kad su hitne službe zbog gustog dima i visoke temperature odustale od pokušaja da dođu do mjesta požara. Tinayyi se opremio aparatom za disanje i sjeo na svoj motocikl BMW K75. U gotovo jednosatnom naporu spašavanja unesrećenih, Tinazzi je na izmaku snaga u sigurnosno sklonište ugurao vozača belgijskog  kamiona, Gilberta Degravea, nakon čega se srušio i umro. Na ulazu u tunel s talijanske strane postavljena je spomen ploča u njegovu čast.

 
 
 
Objavljeno, 24. ožujka 2018.
 

Izvori podataka:
 
- http://autoportal.hr/clanak/dogodilo_se_na_danashnji_dan_24_3
- https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Blanc_Tunnel
- http://www.mace.manchester.ac.uk/project/research/structures/strucfire/CaseStudy/HistoricFires/InfrastructuralFires/mont.htm

Dario Gauš, zamjenik zapovjednika JVP Grada Rijeke na konferenciji u Budimpešti

Dario Gauš, zamjenik zapovjednika JVP Grada Rijeke na konferenciji u Budimpešti
Zamjenik zapovjednika riječkih vatrogasaca pozvan na međunarodnu konferenciju u Budimpeštu ...

Važna informacija u vezi loženja vatre na otvorenom prostoru!

Važna informacija u vezi loženja vatre na otvorenom prostoru!
Loženje vatre na otvorenom prostoru regulirano je Odlukom o loženju vatre. Informirajte se o uvjetima ...

Vatrogasna zajednica PGŽ na Twitteru

Vatrogasna zajednica PGŽ na Twitteru
Potražite nas na Twitteru Nazovi 193 @nazovi193
Brzi efikasni! Obratite se s povjerenjem ...

Glasilo

Glasilo
“Nazovi 193” strukovni list primorsko-goranskih vatrogasaca. ...

Gašenje požara u zatvorenom prostoru

Gašenje požara u zatvorenom prostoru
Poziv zainteresiranima za sudjelovanje u programu usavršavanja vatrogasaca ...

5. prosinac - Međunarodni dan volontera

5. prosinac - Međunarodni dan volontera
Ne možemo živjeti samo za sebe.

Tisuću niti povezuje nas s ljudima koji nas okružuju.

(Herman Melville - autor Mobby Dicka) ...

Umjereno jak potres u blizini Opatije

Umjereno jak potres u blizini Opatije
Potres se osjetio na širem području Opatije i Rijeke ...

Ova stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Za nastavak korištenja web stranice kliknite na "Slažem se". Postavke kolačića mogu se konfigurirati u vašem web pregledniku, a više informacija potražite ovdje. Slažem se